Bevisbörda är ett av de mest centrala begreppen inom juridik, särskilt när det gäller tvister om avtal, reklamationer och skadestånd. Kort sagt handlar det om vem som har ansvaret att bevisa vad i en rättsprocess. Den part som påstår något måste också kunna styrka det med bevis – annars riskerar man att förlora målet.
I Avtalspodden pratar vi ofta om bevisbörda i samband med avtalsbrott. Om en part menar att den andra inte har uppfyllt sin del av ett avtal, krävs det bevis för att domstolen ska kunna döma i frågan. Till exempel kan en konsument som reklamerar en vara behöva visa att felet fanns redan vid leveransen och inte orsakats genom felaktig användning.
Bevisbörda hos säljaren
Ibland ligger bevisbördan hos säljaren, beroende på omständigheterna och vad som står i lag eller avtal. Enligt Konsumentköplagen gäller att konsumenten har rätt att reklamera en vara i upp till tre år, men måste agera inom två månader från att felet upptäcktes.
Bevisbörda i rättsprocesser
I podden fördjupar vi oss i hur bevisbörda fungerar i rättsprocesser. Den generella principen är att den som påstår något måste bevisa det. Det kan handla om att lägga fram kvitton, avtal, e-postkonversationer, expertutlåtanden eller vittnesmål.
Tvist mellan konsument och säljare
I en vanlig tvist om ett köp kan det se ut så här: konsumenten säger att en produkt är felaktig – då måste hen bevisa att felet finns. Företaget kanske svarar att skadan uppstått efter leverans – då måste det kunna bevisas eller åtminstone styrkas. Den som har bevisbördan men inte lyckas visa sitt påstående riskerar att få domstolen emot sig.
Bevisbörda särskilt viktig vid tvister om ÄTA-arbeten
Bevisbörda blir också särskilt viktig vid tvister om ÄTA-arbeten (ändrings- och tilläggsarbeten) i entreprenader. Då måste det bevisas att ett visst arbete verkligen beställts, eller att priset varit skäligt. Här är det ofta företaget som måste visa att kunden godkänt det extra arbetet – annars kan det bli svårt att få betalt.
Reklamation inom skälig tid
Vid reklamation är det viktigt att förstå att tiden spelar stor roll. Reklamationen måste göras inom skälig tid, vilket enligt lagen normalt är inom två månader från att felet upptäckts. Går det för lång tid kan du förlora rätten att kräva ersättning eller åtgärd. Samtidigt får inte tre år ha gått från att du tog emot varan, om den inte är tänkt att hålla längre än så.
Bevisbörda i praktiken
Bevisbörda i praktiken handlar alltså om att kunna visa upp dokument, skriftliga avtal, kvitton, foton eller annan bevisning. Det är sällan tillräckligt att bara säga något – du behöver underlag. Därför är det alltid klokt att spara alla underlag vid avtal, köp eller reklamationer.
Vill du läsa mer?
Vem har bevisbördan vid entreprenadtvist om pris?
https://rattsakuten.se/vem-har-bevisbordan-vid-entreprenadtvist-om-pris/
Vem har bevisbördan för beställt ÄTA-arbete?
https://rattsakuten.se/vem-har-bevisbordan-for-bestallt-ata-arbete/
Vad är ett avtalsbrott?
https://rattsakuten.se/vad-ar-ett-avtalsbrott/
Påföljder vid köparens avtalsbrott
https://rattsakuten.se/pafoljder-vid-koparens-avtalsbrott/
Avtalsbrott och skadeståndsskyldighet – vad du behöver veta
https://rattsakuten.se/ar-alla-avtalsbrott-skadestandspliktiga/
Beräkning av skadestånd i avtalsförhållanden
https://rattsakuten.se/berakning-av-skadestand-i-avtalsforhallanden/
Saker att tänka på när du ska skriva avtal
https://rattsakuten.se/saker-att-tanka-pa-nar-du-ska-skriva-avtal/
Lyssna gärna på Avtalspodden för fler praktiska exempel och diskussioner om hur bevisbördan fungerar i verkliga juridiska tvister.

