Påföljder vid avtalsbrott: Vad händer när ett avtal bryts?

Se podden här nedan

När en part bryter ett avtal kan motparten ha rätt till olika påföljder. I detta avsnitt av Avtalspodden går vi igenom vilka åtgärder som kan vidtas vid avtalsbrott och vad du som företagare eller privatperson bör tänka på vid reklamationer.

Fyra huvudsakliga påföljder vid avtalsbrott

1️⃣ Prisavdrag

Om en vara eller tjänst är felaktig kan köparen kräva ett prisavdrag motsvarande felet. Prisavdraget ska spegla värdeminskningen av prestationen.

2️⃣ Avhjälpande

Säljaren har ofta rätt att försöka rätta till felet, till exempel genom reparation eller justering. Detta gäller särskilt inom konsumentförhållanden enligt konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen.

3️⃣ Ersättningsvara

Om avhjälpande inte är möjligt kan köparen ha rätt att få en ny, felfri vara som ersättning för den defekta produkten.

4️⃣ Hävning av avtalet

Vid allvarliga avtalsbrott kan den drabbade parten ha rätt att häva avtalet. Detta innebär att båda parter befrias från sina skyldigheter. Hävning kan bli aktuell vid leveransförseningar eller när avhjälpande och ersättningsvara inte är möjliga.

Skadestånd – Ersättning vid avtalsbrott

Utöver ovanstående påföljder kan den drabbade parten ha rätt till skadestånd, som delas in i:

  • Direkta förluster – Exempelvis extra kostnader för att köpa en ersättningsvara från en annan leverantör.
  • Indirekta förluster – Inkomstbortfall eller andra konsekvenser av avtalsbrottet, såsom förlorade affärsmöjligheter.

Reklamation och tidsfrister

För att kunna kräva påföljder måste köparen reklamera felet inom skälig tid. Vad som är ”skälig tid” varierar beroende på avtalstyp och lag:

  • Köplagen (privatpersoner och företag): Reklamation ska ske ”inom skälig tid”, normalt inom två år från leveransen.
  • Konsumentköplagen: Konsumenten har tre år på sig att reklamera fel som fanns vid köpet.
  • Konsumenttjänstlagen: Gäller för tjänster och innebär att reklamation ska ske inom tre år från tjänstens slutförande.

Tips! Reklamera alltid skriftligt och spara all kommunikation – det kan vara avgörande vid en tvist.

Lyssna på hela avsnittet för en djupdykning i hur du kan skydda dig vid avtalsbrott!

Läs mer om avtalsbrott

Bild av Fredrik Jörgensen

Fredrik Jörgensen

Andra poddar

Vad händer om det är fel på elen?

En besiktningsman undersöker sällan elen i en villa eller en bostadsrätt. Vem ansvarar egentligen för fel på elen som köparen upptäcker efter tillträdet?

Bild på ett ansikte med texten i vit platta "Folkrättspodden"

Folkrättspodden

I Rättsakutens Folkrättspodd tar Fredrik Jörgensen med gäster upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Arvsrättspodden

I Rättsakutens Arvsrättspodd tar Fredrik Jörgensen och Kim Stjernberg upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Hur kan vi hjälpa till?

Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.