Hur blir man kund hos Rättsakuten?

Dela med ditt nätverk

Har du hamnat i en tvist och behöver juridisk hjälp? Vi på Rättsakuten hjälper dig genom hela processen. Här går vi igenom hur det går till att bli kund hos Rättsakuten och hur de olika stegen i processen ser ut.

1. En första kontakt

Du hör av dig till Rättsakuten och helt kostnadsfritt går vi igenom vad du behöver hjälp med och du får svar på de frågor och funderingar du har. Våra kontaktuppgifter hittar du här.

2. Skicka in dokument

Nästa steg är att du tar fram dokumentation och skickar in till oss. Vilken dokumentation som är relevant beror på vilken typ av tvist du hamnat i. Det kan vara fakturor, ett beslut från en myndighet eller liknande. Vi hjälper dig självklart att reda ut vilken dokumentation som behövs.

3. Vi går igenom ditt ärende

Du meddelar att du önskar bli kund hos oss. När all dokumentation är inskickad är det dags för oss att gå igenom ditt ärende. Vi ger dig rådgivning i tvisten och kan sätta igång en process för att komma framåt och lösa tvisten.

För att gå vidare krävs tre saker:

  • Förskottsbetalning
  • Fullmakt
  • Uppdragsavtal

Fullmakten behövs för att vi ska kunna företräda dig som ombud i tvisten. Du kan välja att skriva under fullmakten och uppdragsavtalet på vårt kontor eller att signera dem digitalt. Om du önskar kan vi självklart skicka dem med vanlig post också.

4. Vi kontaktar motparten

När förskottsbetalningen har gjorts kommer vi att kontakta motparten, den du har en tvist med. Beroende på vilken typ av tvist du har kan detta steg se lite olika ut. Vi kan till exempel skicka ett kravbrev, ett överklagande eller en stämningsansökan.

5. Rättsskydd

Majoriteten av alla svenskar har rättsskydd genom sin hemförsäkring. När du hamnar i en tvist går försäkringen in och täcker större delen av kostnaderna. Vi kommer därför att ansöka om rättsskydd åt dig.

6. Processen har sin gång

Ärendet fortgår med kommunikation mellan oss och motparten. Du kommer givetvis att informeras löpande. Vi sköter eventuella förhandlingar åt dig och agerar ombud åt dig i rättegången. Den arbetstid vi lägger ned under processen kommer vi att fakturera dig men du behöver endast betala den del som rättsskyddet inte täcker.

7. Ärendet avslutas

När din tvist har avslutas och eventuell dom har fallit så avslutar vi ditt ärende.

8. Slutredovisning

När ärendet avslutats gör vi en tidsredovisning över hur många timmars arbete som lagts ned på ärendet. Tidsredovisningen skickas sedan till dig som kund och till ditt försäkringsbolag.

9. Företagskunder gör avdrag för momsen

Om du som kund är ett företag så är momsen inte en kostnad eftersom den är avdragsgill. Försäkringsbolaget kommer därför inte att betala ut någon ersättning för själva momsen. Istället gör du avdrag för momsen på nästa momsredovisning.

10. Avslutning

Innan ditt ärende arkiveras hos oss har du möjlighet att få svar på eventuella frågor och funderingar om ditt ärende. Vårt mål är alltid att du som kund ska vara så nöjd med Rättsakuten att du återkommer till oss om du behöver hjälp med juridiska frågor i framtiden. Om du önskar återfå några handlingar så ordnar vi det.

Varmt välkommen som kund hos Rättsakuten!

Bild av Fredrik Jörgensen

Fredrik Jörgensen

Relaterade artiklar

Hur kan vi hjälpa till?

Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.

Vill du bli kontaktad?

Fyll i dina uppgifter nedan så ringer vi upp dig.

Vill du ha mallar från denna sida – fyll i formuläret till höger på hemsidan.