Hur förebygga avtalsbrott för privatpersoner och företag?

Se podden här nedan

I detta avsnitt av Avtalspodden diskuterar vi hur privatpersoner och företag kan förebygga avtalsbrott. Genom tydliga avtal, god kommunikation och regelbunden uppföljning minskar risken för tvister och ekonomiska förluster. Vi går igenom praktiska strategier för att undvika problem – och vad som händer om ett avtal ändå bryts.

Vanliga påföljder vid avtalsbrott

1️⃣ Prisavdrag

Om varan eller tjänsten inte lever upp till avtalet kan den drabbade parten kräva prisavdrag. Det innebär att köparen får ett lägre pris motsvarande skillnaden mellan det levererade och det avtalade.

2️⃣ Avhjälpande

Säljaren kan ges möjlighet att rätta till felet, till exempel genom att reparera eller ersätta produkten/tjänsten, särskilt när felet går att åtgärda utan att häva hela avtalet.

3️⃣ Ersättningsvara

Om avhjälpande inte är möjligt kan den drabbade kräva en ersättningsvara av samma typ och kvalitet som den ursprungliga.

4️⃣ Hävning av avtalet

Vid allvarligt avtalsbrott som inte kan rättas till kan avtalet hävas. Då befrias båda parter från sina skyldigheter och redan levererade varor/tjänster ska återlämnas.

Skadestånd – Direkta och indirekta förluster

Utöver ovanstående kan den skadelidande parten ha rätt till skadestånd som täcker:

  • Direkta förluster: T.ex. kostnader för att köpa ersättningsvara från annan leverantör.
  • Indirekta förluster: Ekonomiska följder som bortfall av intäkter eller förlorade affärsmöjligheter.

Reklamation och tidsfrister

För att kräva påföljder måste felet reklameras inom vissa tidsramar:

  • Köplagen: Reklamation ska göras inom skälig tid, oftast inom två år från leveransen.
  • Konsumentköplagen: Konsumenten har tre år på sig att reklamera fel.
  • Konsumenttjänstlagen: Reklamation av felaktigt utförda tjänster ska ske inom tre år från tjänstens slutförande.

Tips: Reklamationer bör alltid ske skriftligt och i god tid för att undvika att rättigheter går förlorade.

Läs mer om avtalsbrott

Bild av Fredrik Jörgensen

Fredrik Jörgensen

Andra poddar

Vad händer om det är fel på elen?

En besiktningsman undersöker sällan elen i en villa eller en bostadsrätt. Vem ansvarar egentligen för fel på elen som köparen upptäcker efter tillträdet?

Bild på ett ansikte med texten i vit platta "Folkrättspodden"

Folkrättspodden

I Rättsakutens Folkrättspodd tar Fredrik Jörgensen med gäster upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Arvsrättspodden

I Rättsakutens Arvsrättspodd tar Fredrik Jörgensen och Kim Stjernberg upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Hur kan vi hjälpa till?

Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.