Skadeståndsregler enligt Konsumenttjänstlagen (KtjL)

Se podden här nedan

Konsumenttjänstlagen reglerar rättigheter och skyldigheter när en näringsidkare utför tjänster åt konsumenter, till exempel reparationer eller installationer.

En av lagens viktigaste delar är skadeståndsreglerna som skyddar konsumenten om tjänsten inte utförs enligt avtal. I detta inlägg går vi igenom vad som gäller för skadestånd, reklamation och vilka tidsfrister du som konsument behöver hålla koll på.

Skadestånd vid avtalsbrott

Om tjänsten inte utförs som avtalat eller är felaktig kan konsumenten enligt KtjL kräva skadestånd. Skadeståndet ska täcka den ekonomiska skada som uppstått på grund av avtalsbrottet. Det kan handla om kostnader för att åtgärda felet eller ekonomiska förluster som uppstår om arbetet inte blivit klart i tid eller på rätt sätt.

Reklamation och frister

För att kunna kräva skadestånd måste konsumenten reklamera felet inom rätt tid. Reklamationsfristen är normalt tre år från det att tjänsten utfördes. Om felet däremot är dolt, det vill säga inte synligt vid arbetets slutförande, börjar fristen löpa först från det att felet upptäcks. Därför är det viktigt att undersöka tjänsten noggrant så snart den är klar.

Reklamation bör göras tydligt och helst skriftligt för att ha bevis på att felet meddelats näringsidkaren. Om näringsidkaren inte åtgärdar problemet inom rimlig tid kan konsumenten även kräva skadestånd för följdskador.

Vad händer om tjänsten är felaktig?

Om tjänsten inte lever upp till avtalet, exempelvis om arbetet är undermåligt eller inte det som utlovats, kan konsumenten begära rättelse, det vill säga att felet åtgärdas, eller prisavdrag. Om näringsidkaren inte rättar till felet inom rimlig tid kan konsumenten välja att häva avtalet och kräva tillbaka pengarna. Detta gäller även om tjänsten är försenad eller inte utförs enligt överenskommelse.

Sammanfattning

Konsumenttjänstlagen ger ett starkt skydd vid felaktigt utförda tjänster. Genom att känna till skadeståndsregler, reklamationsregler och reklamationsfrister kan både konsumenter och näringsidkare hantera tvister på ett korrekt sätt. Viktigast är att reklamera fel snabbt för att kunna kräva rättelse eller ersättning.

Vill du läsa mer om relaterade ämnen?

Vad är ett avtalsbrott?
https://rattsakuten.se/vad-ar-ett-avtalsbrott/

Påföljder vid köparens avtalsbrott
https://rattsakuten.se/pafoljder-vid-koparens-avtalsbrott/

Avtalsbrott och skadeståndsskyldighet: Vad du behöver veta
https://rattsakuten.se/ar-alla-avtalsbrott-skadestandspliktiga/

Beräkning av skadestånd i avtalsförhållanden
https://rattsakuten.se/berakning-av-skadestand-i-avtalsforhallanden/

Saker att tänka på när du ska skriva avtal
https://rattsakuten.se/saker-att-tanka-pa-nar-du-ska-skriva-avtal/

Läs mer om Konsumenttjänstlagen 2025
https://rattsakuten.se/konsumenttjanstlagen/

Bild av Fredrik Jörgensen

Fredrik Jörgensen

Andra poddar

Vad händer om det är fel på elen?

En besiktningsman undersöker sällan elen i en villa eller en bostadsrätt. Vem ansvarar egentligen för fel på elen som köparen upptäcker efter tillträdet?

Bild på ett ansikte med texten i vit platta "Folkrättspodden"

Folkrättspodden

I Rättsakutens Folkrättspodd tar Fredrik Jörgensen med gäster upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Arvsrättspodden

I Rättsakutens Arvsrättspodd tar Fredrik Jörgensen och Kim Stjernberg upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Hur kan vi hjälpa till?

Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.