Vad ska man tänka på som nystartat företag gällande skatt

Dela med ditt nätverk

Ett nystartat företag ska skatteregistreras innan de påbörjar verksamheten. Här får du veta allt om hur registreringen går till.

Ett nystartat företag ska skatteregistreras innan de påbörjar verksamheten, det vill säga lämna in blanketten Skatt och avgiftsanmälan till Skatteverket. På denna blankett kan företaget registrera sig för moms om momspliktig verksamhet bedrivs, F-skatt om näringsverksamhet bedrivs och göra en registrering för arbetsgivaravgifter om företaget har anställda. Uppgift om inriktning på verksamheten, omsättning och vilken typ av redovisning företaget ska ha ska också skrivas in på blanketten. Företaget ska registrera vilken företagsform som ska användas, aktiebolag, handelsbolag eller enskild firma.

Om företaget är en enskild firma kan det registreras för debiterad preliminärskatt och lämna in en preliminär inkomstdeklaration, vilket görs för att företagets skatt ska kunna räknas ut korrekt och företaget får då ett beslut om hur mycket skatt som ska betalas varje månad.

Företaget ska göra en affärsplan, som visar inriktning och en plan för att nå vinst inom bestämd tid. Detta behövs för att visa att företaget har vinstintresse så att det kan bli registrerat för F-skatt och för att planera verksamheten i företaget.

Möte för affärsplan
Företaget ska upprätta en affärsplan.

Nystartade företag kan få avdrag för ingående moms gällande uppstartskostnader, det vill säga om företaget har köpt varor och tjänster i samband med att företaget startats, kan momsen för kostnaderna för dessa inköp dras av i momsdeklarationen. Kostnaderna ska vara nödvändiga under företages uppstart för att skapa vinst och omsättning i företaget. Man kan dra av ingående moms i början när företaget startar, även fast man inte redovisar intäkter direkt.

Samtliga företag ska ha bokföring och fakturera enligt Bokföringslagens regler. Enligt 17 kap 24 paragrafen Mervärdesskattelagen (2023:200) framgår vilka uppgifter som ska finnas med i en faktura. Det behöver inte framgå lika många uppgifter i en förenklad faktura som i en vanlig faktura. Enligt ML 17 kap 26, 27 och 28 paragrafen kan förenklad faktura användas om vissa förutsättningar är uppfyllda. Krav för förenklad faktura är bland annat att fakturans totalbelopp ska understiga 4000 kr inklusive mervärdesskatt.

Företag ska bokföra löpande enligt Bokföringslagens (1999:1078) regler och bokföringen ska ske i systematisk ordning. Samtliga affärshändelser upprättas och bokföras i en huvudbok och allt bokföringsmaterial ska sparas och i minst sju år. Till varje post i bokföringen ska det finnas en verifikation, det vill en sparad faktura som är kopplad till just den posten i bokföringen. Vissa företag väljer att använda sig av ett redovisningssystem, men det går också bra att göra bokföring manuellt. Bokföring ska avslutas med ett bokslut varje år och detta sker vid olika tillfällen under året för olika typer av företag. Vissa typer av företag kan använda förenklade bokslut.

Ett företag som säljer varor och tjänster mot kontant betalning i en kassa, till exempel inom restaurangverksamhet, behöver registrera ett kassaregister vid Skatteverket.

Om företaget ska anställa personal ska det registreras för arbetsgivaravgifter och man ska redovisa skatt i en arbetsgivardeklarationen varje månad och betala arbetsgivaravgifter. Kostnader som företaget har kan under vissa förutsättningar dras av som kostnad i verksamheten.

Företag som bedriver EU-handel ska lämna en periodisk sammanställning varje redovisningsperiod till Skatteverket där de redovisar den EU-handel som de har gjort. Momsredovisning för EU-handel görs av företaget i momsdeklarationen.

Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om skatteregistrering!

Vill du bli kontaktad?

Fyll i dina uppgifter nedan så ringer vi upp dig.

Vill du ha mallar från denna sida – fyll i formuläret till höger på hemsidan.

Hur kan vi hjälpa till?

Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.