Distansavtalslagen – grunderna du måste kunna som konsument

Se podden här nedan

I detta avsnitt av Avtalspodden går vi igenom grunderna i Distansavtalslagen (DAL) – en av de viktigaste lagarna för dig som handlar online, via telefon eller utanför butik. Vi reder ut vad lagen kräver av säljare och vilka rättigheter du som konsument har. Vad gäller egentligen kring ångerrätt, information vid köp och reklamation?

I detta blogginlägg sammanfattar vi grunderna i lagen, de viktigaste kraven på säljare och hur du kan skydda dig mot oskäliga avtal eller dolda villkor.

När gäller Distansavtalslagen?

Distansavtalslagen gäller vid köp som sker:

  • online (t.ex. webbshoppar)
  • via telefonförsäljning
  • utanför affärslokaler (t.ex. vid hembesök eller på gator och torg)

Lagen är tvingande till konsumentens fördel, vilket innebär att säljare inte kan avtala bort dina rättigheter.

Din rätt till information – 21 upplysningar du har rätt till

För att ett distansavtal ska vara giltigt kräver lagen att säljaren innan köpet lämnar 21 särskilda informationspunkter till dig som konsument. Några av de viktigaste är:

  • Kontaktuppgifter till företaget
  • Produktens egenskaper och totalpris inklusive skatter
  • Villkor för betalning och leverans
  • Ångerrätt – om den gäller, hur den fungerar, och vad du måste göra
  • Returkostnader och efterköpsservice
  • Eventuella garantier eller uppförandekoder
  • Digital funktionalitet och kompatibilitet för tjänster eller produkter

Om säljaren inte ger dig korrekt information riskerar de att ångerrätten förlängs till upp till ett år.

Vad innebär ångerrätten?

Som konsument har du som regel rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från det att du fått varan eller tjänsten. Detta gäller:

  • alla distansavtal – om du fått korrekt information
  • även vissa digitala tjänster, om du inte redan börjat använda dem

Det finns dock undantag, till exempel:

  • digitala varor som du börjat ladda ner eller använda
  • tjänster som påbörjats efter uttryckligt godkännande
  • varor med bruten plombering (t.ex. hygienartiklar)

Reklamation och garanti

Du har rätt att reklamera fel på varor i upp till tre år efter köpet, men du bör anmäla felet inom två månader efter att du upptäckt det. Vid felaktig information eller utebliven leverans kan du även ha rätt till skadestånd eller prisavdrag.

Skydda dig som konsument

För att undvika att bli bunden av oskäliga villkor eller dolda kostnader:

  • Läs alltid villkoren innan du godkänner ett köp
  • Kräv skriftlig information – det är din rätt
  • Spara kvitton, orderbekräftelser och all e-post
  • Använd ångerblanketten om du vill ångra dig

Du kan också alltid vända dig till Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du behöver hjälp.

Slutsats

Distansavtalslagen ger dig som konsument ett starkt skydd, men det är viktigt att du känner till dina rättigheter – och när de gäller. Genom att vara informerad kan du undvika många av de fällor som annars drabbar konsumenter i dagens digitala handel.

Vill du lära dig mer om konsumenträtt och hur du skyddar dig juridiskt vid avtal? Lyssna på senaste avsnittet av Avtalspodden och få en djupdykning i Distansavtalslagen.

Bild av Fredrik Jörgensen

Fredrik Jörgensen

Andra poddar

Vad händer om det är fel på elen?

En besiktningsman undersöker sällan elen i en villa eller en bostadsrätt. Vem ansvarar egentligen för fel på elen som köparen upptäcker efter tillträdet?

Bild på ett ansikte med texten i vit platta "Folkrättspodden"

Folkrättspodden

I Rättsakutens Folkrättspodd tar Fredrik Jörgensen med gäster upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Arvsrättspodden

I Rättsakutens Arvsrättspodd tar Fredrik Jörgensen och Kim Stjernberg upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Hur kan vi hjälpa till?

Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.