Risker för fel gällande redovisning till Skatteverket- Att hantera en skattegranskning eller revision

Dela med ditt nätverk

Felredovisning till Skatteverket är något som alla företag kan ställas inför, oavsett storlek eller verksamhetsområde. Skattekontroller och revisioner från Skatteverket kan resultera i bland annat skattetillägg. Att förstå hur man kan minimera dessa risker och hantera eventuella redovisningsfel på ett effektivt sätt är avgörande för att skydda företagets ekonomi och verksamhet. Tvister gällande skatterätt mellan privatpersoner och företag i de kontakter och affärsrättsliga förbindelser som man har kan uppstå. Dessa tvister kan uppstå utan att Skatteverket är inblandat. Tvister hanteras av företagare eller privatpersoner själva eller genom domstol. I detta inlägg kommer vi att titta närmare på vanliga skatterättsliga risker och hur man hanterar en skattegranskning eller en revision.

Vad innebär en skattegranskning?

En skattegranskning kan ske på olika nivåer och innebär att Skatteverket granskar ett företags deklarationer och bokföring för att säkerställa att skattereglerna har följts. Granskningen kan ske maskinellt, det vill säga att fel och risker hos företag tas fram genom datasystem.  Den kan också utföras av en handläggare vid Skatteverket som granskar ekonomisk och skatterättslig information om företaget. Löpande kontroller av deklarationer betyder sådan granskning som görs regelbundet, till exempel granskning att företaget har redovisat rätt i inlämnad momsdeklaration, vilket oftast sker både maskinellt och av en handläggare. De kan också göras skattekontroller av skatteredovisning och bokföringsskyldighet som inte utförs regelbundet utan istället när det finns stora risker för redovisningsfel i ett företag gällande en eller flera skatterättsliga situationer.

Syftet med granskningen är att motverka fel, fusk och missbruk och att informera företaget så att redovisningen av skatt blir rätt i framtiden. I vissa fall leder en granskning inte till att felet eller försummelsen gällande redovisningen av skatten rättas, vilket leder till att företaget ska betala tillbaka eller inte får utbetalt beloppet som är redovisat felaktigt. Ifall granskningen leder till resultatet att det inte finns en felredovisning kan Skatteverket besluta att avsluta ärendet utan åtgärd.

I vissa fall leder granskning till att företaget informeras om hur skatteredovisningen ska gå till. I andra situationer beslutar Skatteverket att  felredovisningen ska ändras och att företaget ska betala tillbaka och blir betalningsskyldig för det felredovisade beloppet. Skatteverket kan även besluta om andra åtgärder vid felredovisning, till exempel skattetillägg, revision och göra en brottsanmälan. Även om granskningen inte alltid leder till några skattemässiga konsekvenser för företaget är det viktigt för företagare att ordna sin bokföring och skatteredovisning på så sätt att man är förberedd för en granskning.

En skattegranskning kan vara en händelse i den skatterättsliga redovisningen som granskas eller flera händelser i ett företags redovisning. Om hela företagets skatteredovisning granskas sker det vanligtvis genom revision. Skatteverket har rätt att begära in bokföring och andra relevanta handlingar för att kontrollera om företaget har deklarerat sina skatter korrekt och det görs vanligtvis genom att Skattverket ringer eller en förfrågan skickas till företaget. Företaget ska därefter lämna svar på förfrågan till Skatteverket  inom en viss tid.

Är du orolig för granskning av Skatteverket? Kontakta Rättsakuten för rådgivning.

Det går inte i förväg att bedöma risken för att Skatteverket ska genomföra en granskning av ett företag. Det som gör att risken minskar är att skatteredovisningen är korrekt när den lämnas till Skatteverket.

Exempel: Granskning kan gälla en specifik avdragspost eller ett enskilt år eller kan gälla flera skatterättsliga händelser och ändringar. Om Skatteverket har beslutat om en ändring för ett inkomstår eller beskattningsår, kan det även leda till följdändringar i inlämnade deklarationer för år innan det år som man har fattat beslut om.

Exempel: Revision kan betyda att en enskild skatterättslig händelse granskas eller betyda att hela företagets ekonomi och redovisning granskas under flera år. Revision är mer regelstyrt än skrivbordsgranskning och det tillåts att man använder andra utredningsmetoder inom revision än vid skrivbordsgranskning, till exempel kan utredningen göras i företagets lokaler vid revision.

Exempel: Om Skatteverket upptäcker att ett företag har gjort stora avdrag för representation eller leasing, kan de besluta att genomföra en riktad granskning för att undersöka om avdragen följer de skatterättsliga reglerna. Skatteverket kan också kontrollera att företaget har korrekta underlag för dessa avdrag genom att begära in underlag som styrker dessa, vanligtvis utdrag ur huvudbok och fakturor.

Exempel:  Om Skatteverket upptäcker att omsättningen mellan momsdeklarationen och inkomstdeklarationen för samma inkomstår inte stämmer och det inte går att förklara att skillnaden beror på periodiseringar kan Skatteverket starta en utredning.

Skatteverket startar utredning
Om omsättningen mellan momsdeklarationen och inkomstdeklarationen inte stämmer kan Skatteverket starta en utredning.

Förberedelser och dokumentation vid skattekontroller

Att förbereda sig för en skattegranskning är ett viktigt steg för att minska risken för skattetillägg och andra påföljder. Det bästa sättet att förbereda sig för en skattegranskning är att säkerställa att företagets bokföring är i ordning och att alla transaktioner och avdrag är korrekt dokumenterade. Företaget bör ha lättillgänglig dokumentation för alla avdragsgilla kostnader, såsom kvitton och fakturor.

  • Bokföring i ordning: Se till att alla transaktioner är korrekt bokförda och att du har dokumentation för alla avdrag, såsom representationskostnader, leasing och personalutgifter.
  • Korrekt redovisning: Att alla intäkter och utgifter är redovisade enligt gällande regler minskar risken för att Skatteverket ifrågasätter några poster. I bokföringslagen kan du läsa mer om bokföringsskyldigheten och god redovisningssed. Företag kan välja om man vill använda ett redovisningssystem för bokföringen.

Exempel: Om ditt företag har gjort avdrag för representation, bör du ha tydliga fakturor eller kvitton som visar vad kostnaderna avsåg, vem som deltog, och vad syftet med representationen var. Dessa underlag hjälper dig att styrka att avdraget är korrekt och lagligt.

Vanliga felredovisningar till Skatteverket

Skatterättsliga fel kan uppstå av flera skäl, men de vanligaste orsakerna är avdrag som ifrågasätts av Skatteverket, felaktig momshantering och fel i företagets inkomstdeklaration. Att känna till de vanligaste riskerna för felredovisning kan hjälpa företagare att identifiera områden där man kan vidta förebyggande åtgärder.

Felredovisning gällande avdrag
Företag har rätt att göra avdrag för kostnader som är nödvändiga för att generera intäkter, men ibland kan Skatteverket ifrågasätta om kostnaderna verkligen är kopplade till företagets verksamhet. Vanliga utredningar vid Skatteverket handlar om avdrag gällande representation, leasing av företagsbilar, och personalförmåner. Om avdraget bedöms som en privat kostnad eller en kostnad i verksamheten beror på vilken typ av verksamhet det gäller. Kostnaden ska vara nödvändig för att skapa intäkter i just den typ av verksamhet man bedriver. Till exempel kan man dra av kostnad för dyra lyxartiklar i affärsverksamhet som säljer dessa varor, men man kan vanligtvis inte dra av dessa kostnader i en lantbruksverksamhet.

  • Representation: Som tidigare nämnts är reglerna för avdrag för representation mycket strikta, och många företag gör misstag genom att dra av för höga belopp eller göra avdrag för privata tillställningar. Skapa länk till regler om representation
  • Leasing och företagsbilar: Skatteverket kan också ifrågasätta avdrag för leasingbilar om de anser att bilarna används privat i alltför stor utsträckning utan att förmånsbeskattas. När man leasar en bil ska man använda körjournal i vilken man skriver ner samtliga resor man har gjort, både de man har gjort privat och de som gjorts i tjänsten.  Körjournal kan Skatteverket begära att få se för att få underlag vid utredningar gällande bilförmån. En noggrant gjord körjournal kan användas för att visa hur stor del som förmånsbilen använts privat och i tjänsten.

Exempel: Ett företag som gör stora avdrag för leasingbilar, men där anställda använder bilarna privat utan att förmånsbeskattas, kan få problem vid en granskning. Skatteverket kan då kräva att bilen ska förmånsbeskattas, vilket kan leda till att företaget och den anställda som använder bilen får betala extra skatter och avgifter. Den anställda kan bli uppmanad att skicka in sin körjournal till Skatteverket och på detta sätt visa i vilken omfattning bilen har använts i tjänsten och privat. En körjournal måste vara systematisk och innehålla samtliga uppgifter om resor som gjorts, till exempel datum, antal mil som körts och var körningen gjorts, för att godtas av Skatteverket.

Har du blivit granskad av Skatteverket? Kontakta oss så hjälper vid dig!

Momsfel
Felaktig hantering av moms är en annan fråga som ofta granskas av Skatteverket. Detta kan gälla både momsredovisning inom Sverige och moms på internationell handel. När Skatteverket utför en granskning av ingående moms kan de samtidigt fatta ett innehållandebeslut som betyder att de håller inne och hindrar utbetalning av ingående moms i momsdeklarationen för företaget. Det kan göras om det är moms för samma period som granskas i en utredning som ska betalas ut som ingående moms. Den momsen kommer istället betalas ut när granskningen av Skatteverket är genomförd och avslutas utan att skatten ändras och moms behöver betalas tillbaka.

Exempel: Om ett företag misslyckas med att redovisa EU-försäljning enligt rätt momssats i momsdeklarationen och att lämna uppgifter om försäljningen i en periodisk sammanställning vid försäljning till kunder inom EU, kan Skatteverket rätta detta och besluta att företaget ska betala felredovisad skatt och i vissa fall kan detta medföra Skattetillägg.

Exempel: Om Skatteverket har redovisat momsfri försäljning vid till exempel försäljning av fastigheter och inte kan styrka att en sådan försäljning har skett genom huvudbok och fakturor, kan Skatteverket göra om den momsfria försäljningen till momspliktig försäljning med 25 procent moms. I vissa fall kan detta även leda till att skattetillägg beslutas.

Exempel: Om företaget har ofullständiga fakturor för ingående moms som inte uppfyller momslagens krav på hur en faktura ska se ut enligt momslagens 11 kap, kan Skatteverket besluta att ta bort momsen för de fakturor som är ofullständiga och minska avdraget för den ingående momsen.

Fel i inkomstdeklarationen
Företag som lämnar in felaktiga uppgifter i sin inkomstdeklaration kan också drabbas av utredningar av Skatteverket. Detta kan vara resultatet av misstag eller avsiktliga försök att minska skattebördan. Skatteverket utfärdar skattetillägg och påföra extra skatter om de upptäcker fel i deklarationen.

Exempel: Om företaget har skapat fakturor för försäljning som inte finns bokförda, kan Skatteverket i vissa fall besluta att skönsbeskatta företaget för den skatt som de uppskattar att företaget inte har tagit upp i inkomstdeklarationen och momsdeklarationen. Skatteverket uppskattar den skatt som företaget ska betala för en viss redovisningsperiod eller för ett visst inkomstår.

Krav vid felredovisning till Skatteverket

När Skatteverket upptäcker att ett företag har gjort felaktiga avdrag, misslyckats med att redovisa moms korrekt eller lämnat in felaktiga deklarationer, kan de utfärda krav på extra skatter och skattetillägg. När Skatteverket upptäcker ett fel får företagen en förfrågan om detta och uppmanas att lämna in rätt information och rätta de fel som gjorts. Om ingen rättelse sker av företaget kan Skatteverket på eget initiativ göra en rättelse av de felredovisade uppgifterna. Skattetillägg kan meddelats i vissa fall vid fel redovisning av skatt i inkomstdeklarationen. 

Rättar fel i deklaration
Företag kan uppmanas att lämna in rätt information och rätta de fel som gjorts.

Skatteverkets befogenheter
Skatteverket har rätt att kräva in dokumentation, till exempel huvudbok, fakturor och avtal. De kan även utföra revisioner av företagets bokföring och skatteredovisning. De kan också utfärda skattetillägg om de anser att företaget har lämnat felaktiga uppgifter. Om det visar sig att företag medvetet har försökt undanhålla skatt, kan detta leda till att Skatteverket beslutar att  företaget ska betala den felredovisade skatten och även andra konsekvenser, till exempel skönsbeskattning, skattetillägg, avregistrering av näringsverksamhet, brottsanmälan för till exempel skattebrott eller bokföringsbrott.

Exempel: Om ett företag undanhåller intäkter för att minska sin skatt, och Skatteverket upptäcker detta vid en granskning, kan de kräva att företaget betalar tillbaka den undanhållna skatten tillsammans med skattetillägg. Om det anses vara ett medvetet försök till skattefusk kan företaget även bli föremål för åtal. Detta kan ske om skatteverket upptäcker underlag för att det har sålts varor eller tjänster som inte fakturerats för, som inte har bokförts eller redovisats i en kassa.

Företagens försvar vid felredovisning  
Företag kan invända mot Skatteverkets bedömning gällande felredovisning. Innan ett beslut fattas får företaget ett förslag till beslut som företaget kan komma in med invändningar mot innan beslutet fattas, eftersom beslutet ska kommuniceras enligt förvaltningslagen. När beslutet har fattats kan det omprövas eller överklagas.

Vad som kan göra att skattetillägg inte beslutas

Skattetillägg får inte tas ut i följande situationer.

  • Om den oriktiga uppgiften framgår av avstämningsuppgifter som varit tillgängliga för Skatteverket inom ett år från utgången av beskattningsåret
  • Om företaget på eget initiativ har rättat den oriktiga uppgiften. Det betyder att uppgiften ska ha rättats innan företaget tror att Skatteverket har upptäckt den felaktiga uppgiften, till exempel genom att skicka en förfrågan till företaget om den uppgiften.
  • Om Skattebeloppet som skulle undandragits är obetydligt
  • Om en Skatteprocess har inletts får Skattetillägg inte tas ut för samma fråga

Befrielse från skattetillägg kan ske på grund av följande orsaker.

  • Ålder, hälsa eller liknande förhållanden.
  • En felbedömning av regler eller betydelse av faktiska förhållanden.
  • Vilseledande eller missvisande kontrolluppgifter.

Företaget kan lämna invändningar mot ett  beslut eller förslag till beslut om skattetillägg som de tycker är fel och det ska göras inom en viss tidsfrist som framgår av beslutet. Ett beslut om skattetillägg som är fel kan överklagas.

Har du fått skattetillägg? Kontakta oss för rådgivning.

Skattebrott, bokföringsbrott och påföljder för aktiebolag

Brott inom skatt är ekonomisk brottslighet som kan innebära att lämna osanna uppgifter eller låta bli att lämna en deklaration för att slippa betala skatt. Bokföringsbrott betyder att inte göra bokföringen på rätt sätt och inte följa bokföringsskyldigheten. Detta kan leda till böter och, i vissa fall, straffrättsliga påföljder.

Skattebrott som regleras i 2 paragrafen Skattebrottslagen betyder att en person med avsikt på annat sätt än muntligt lämnar oriktiga uppgifter till en myndighet eller inte lämnar en deklaration, kontrolluppgift eller annan uppgift till en myndighet. Detta ska ha gett upphov till fara för fel gällande att skatt undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till personen själv eller någon annan.

För brottet vårdslös skatteuppgift, enligt 5 paragrafen Skattebrottslagen, är samma typ av brott som Skattebrott, men mildare. För detta brott finns det inget krav på avsikt eller uppsåt, som det finns för skattebrott.

Bokföringsbrott regleras i 11 kap 5 paragrafen brottsbalken och betyder att åsidosätta bokföringsskyldighet genom att exempelvis låta bli att bokföra affärshändelser, låta bli att spara räkenskapsinformation eller lämna oriktiga uppgifter i bokföringen.

Exempel: Bokföringsbrott kan ett företag dömas till om det inte har följt bokföringsreglerna, till exempel har bokfört samma kostnader eller intäkter för samma period i dubbla huvudböcker.

Detta är straffbara handlingar enligt svensk lag och kan leda till både böter och fängelse för ansvariga personer.

Påföljder för skattebrott och förbud mot dubbelbestraffning

Om ett företag eller dess företrädare fälls för brott gällande skatt kan påföljderna vara allvarliga och inkluderar både ekonomiska och straffrättsliga konsekvenser. Exempel på påföljden är böter, fängelse, näringsförbud. Innan ett företag döms för brott ska Skatteverket fatta ett beslut där den felaktiga skatten läggs på företagaren så att företaget ska betala den till Skatteverket, en brottsanmälan sker alltså av Skatteverket efter att en utredning har gjorts. När det gäller skattebrott ska Skatteverket undvika dubbelbestraffning, vilket är förbjudet enligt EU-rätten och svensk lag.  Om Skatteverket både beslutar om Skattetillägg och gör en brottsanmälan för samma fel i redovisningen för ett företag kan det leda till dubbelbestraffning. Dubbelbeskattning betyder att någon inte ska bestraffas för samma fel två gånger.

Utreder skattebrott
Innan ett företag döms för brott ska Skatteverket fatta ett beslut där den felaktiga skatten läggs på företagaren.

Tips och råd hur du kan undvika skatterättsliga problem

För att undvika skatterättsliga risker för redovisningsfel till Skatteverket är det viktigt att företaget har väl genomtänkta rutiner för redovisning och skattehantering. Här är några strategier, som företag kan använda för att minimera risken för problem med Skatteverket:

Har du frågor om hur du undviker skatterättsliga risker, kontakta Rättsakuten idag!

1. Ha korrekt dokumentation
Se till att all bokföring och redovisning är i ordning och att det finns dokumentation för alla avdrag och transaktioner. Detta inkluderar kvitton, fakturor och annan relevant dokumentation för kostnader och intäkter. Det är ett krav att ha en huvudbok. Många företag använder sig av redovisningssystem men det går också bra att använda sköta redovisningen på annat sätt.  Korrekt dokumentation gör det lättare att försvara företagets redovisning vid en eventuell granskning.

2. Svara på frågor från Skatteverket och ompröva eller överklaga felaktiga beslut
Om företaget inte svarar på frågor som Skatteverket ställer kan myndigheten besluta att fatta beslut i avsaknad av svar. Det kan betyda att bedömningen blir på ett annat sätt än vad den skulle blivit om företagaren kom in med efterfrågad information. Om du har fått ett beslut från Skatteverket som du inte är nöjd med kan du ompröva eller överklaga detta.

3. Följ skattereglerna noggrant
Lär dig skatteregler som gäller i din verksamhet och för din skatteredovisning. Håll dig uppdaterad om förändringar gällande skatteregler och tillämpa dem korrekt i företagets verksamhet. Detta inkluderar allt från avdragsrätt för representation till regler för momsredovisning. Om du är osäker på hur reglerna ska tillämpas är det klokt att rådfråga en skatteexpert.

4. Använd professionell rådgivning
Att anlita en erfaren skatterådgivare eller revisor kan vara ett effektivt sätt att minska risken för skattetvister. En professionell rådgivare kan hjälpa till att säkerställa att företagets redovisning och deklarationer följer gällande regler och att alla skattemässiga justeringar görs korrekt.

5 Vidta förebyggande åtgärder vid skatteplanering
Skatteplanering är en viktig del av företagets ekonomi, men det är viktigt att vidta förebyggande åtgärder för att undvika att planeringen betraktas som skatteflykt. Företaget bör alltid säkerställa att skatteplaneringen är laglig och transparent.

Sammanfattning – felredovisning till Skatteverket

Skatterättsliga risker och tvister är en del av verkligheten för många företag, men genom att vara proaktiv och ha väl genomtänkta rutiner kan risken för problem minimeras. Att vara väl förberedd inför en skattegranskning och ha korrekt dokumentation på plats är avgörande för att undvika böter och skattetillägg.

Det är också viktigt att förstå vilka vanliga redovisningsfel som kan leda till granskning av Skatteverket, exempelvis regler om avdrag, momsredovisning och felaktiga deklarationer. Genom att följa skattereglerna noggrant och vid behov anlita professionell hjälp kan företagare skydda sitt företag från allvarliga skattekonsekvenser.

Om ditt företag granskas av Skatteverket är det viktigt att förstå dina rättigheter och möjligheten att försvara dig mot Skatteverkets krav. Med rätt försvar och dokumentation kan du ofta minska eller undvika följderna.

Sammantaget är skatteplanering och efterlevnad av skatteregler avgörande för att undvika skatterättsliga problem och säkerställa företagets långsiktiga framgång.

Kontakta en av våra jurister för att få mer information.

Relaterade artiklar

Moms

Moms

Hur kan vi hjälpa till?

Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.

Vill du bli kontaktad?

Fyll i dina uppgifter nedan så ringer vi upp dig.

Vill du ha mallar från denna sida – fyll i formuläret till höger på hemsidan.