Juridisk analys av The Playlist på Netflix

Se podden här nedan

The Playlist” är en dramadokumentär-miniserie från 2022 som fokuserar på uppkomsten och utvecklingen av Spotify, samtidigt som den utforskar olika aspekter av upphovsrätt och musikindustrin.

Serien består av sex avsnitt och har ett starkt ensemble med skådespelare som Edvin Endre, Christian Hillborg, Ulf Stenberg, Joel Lützow, Gizem Erdogan, Janice Kavander, och Hanna Ardéhn.

Fredrik Jörgensen gör en analys av de juridiska aspekterna av serien som innehåller många viktiga aspekter av startupbolagens dynamik- kapitalet, framtidstron, och de specifika förutsättningarna för vesting – dvs. medarbetarnas tilldelning av aktier – En översättning till svenska skulle bli återköpsrätt, alltså en aktieägares rätt att återköpa aktier. Vesting brukar oftast implementeras i aktieägaravtalet om man har flera aktieägare i bolaget. Kortfattat kan man säga att vesting innebär att aktieägare ges rätten att köpa tillbaka aktier från en aktieägare som väljer att lämna bolaget. Läs mer om vesting här https://rattsakuten.se/vesting-sakerstall-grundarens-langsiktiga-engagemang/

The Playlist visar hur ett företag med dedikerade medarbetare kan ändra förutsättningarna för en hel industri.

Här är en sammanfattning av huvudteman och handlingen i ”The Playlist”:

Spotifys födelse och vision: Serien börjar med att utforska grundaren och visionären Daniel Eks (spelad av Edvin Endre) motiv bakom skapandet av Spotify. Den betonar att Spotify inte enbart handlade om att musiker skulle tjäna pengar utan snarare om att erbjuda en streamingtjänst som var gratis och enkel att använda, med reklam som finansieringsmodell. Detta satte tonen för Spotifys tidiga mål och strategi.

Karaktärsporträtt:

Genom de sex avsnitten får tittarna följa sex centrala karaktärer, inklusive Daniel Ek, skivbolagsveteranen Per Sundin (spelad av Ulf Stenberg), juristen Petra Hansson (spelad av Gizem Erdogan), kodaren Andreas Ehn (spelad av Joel Lützow), och medgrundaren och affärsmannen Martin Lorentzon (spelad av Christian Hillborg). Denna breda uppsättning karaktärer bidrar till att ge en mångfacetterad bild av Spotifys historia och utveckling.

Upphovsrätt och konflikter:

Serien belyser de komplexa upphovsrättsliga utmaningar som Spotify stötte på under sin tillväxt. Den diskuterar hur Spotify försökte navigera kring rättighetsfrågor, inklusive att få musiklicenser från skivbolagen och att förse upphovsmän med rimlig ersättning. Konflikter och utmaningar inom musikindustrin är ett centralt tema.

Musikers ekonomi och Spotify:

Ett av de mest betydande temana i serien är den ekonomiska aspekten av musikers delaktighet i Spotify. Den belyser att endast de mest framstående artisterna får betydande ersättning från Spotify, medan många andra kämpar för att tjäna tillräckligt för sin musik. Detta leder till diskussioner om rättvisa ersättningar och hur musiker är beroende av liveframträdanden och andra inkomstkällor.

Spotifys påverkan på musikbranschen:

Serien fungerar som ett tidsdokument som fångar musikindustrins förändringar och övergång till streaming. Den diskuterar hur Spotify påverkade musiklyssning och distribution och hur detta påverkade skivbolagen, upphovsmän och musikentusiaster.

Modern utveckling och kontroverser:

Serien förefaller inte behandla moderna händelser, som avhopp av vissa artister på grund av Spotify-poddsatsningen och kontroverser med att låta visst innehåll passera.

Slutligen är det viktigt att komma ihåg att ”The Playlist” är en dramatiserad skildring och inte en dokumentär. Vissa händelser och karaktärer kanske är överdrivna eller förenklade för dramatiskt syfte. Serien syftar dock till att väcka diskussioner kring musikindustrin, streamingtjänster och upphovsrätt. Det är ett komplex ämne med många nyanser och perspektiv, och serien försöker ge tittarna olika infallsvinklar att reflektera över. Och som med alla sådana ämnen finns det olika sätt att se på det, och åsikterna kan variera beroende på ens egen erfarenhet och ståndpunkt.

Fredrik Jörgensens analys av juridiken är huvudsakligen deskriptiv förklarande och visar på hur juridiken fungerar vid startups samt brotten mot upphovsrättslagen som gjordes på Pirate Bay. I första avsnittet får vi se hur Daniel Ek har lyckats lista ut Googles algoritm, samt hur han bygger upp sitt eget och säljer sitt bolag Advertigo till sin framtida partner Martin Lorentzon. Martin Lorentzons tillskott av eget kapital, upphovsrättens och STIM. Aktiebolagslagens roll Martin Lorentzon ska vara styrelseordförande och ägare aktualiserar 8 kap. ABL – 8:17, 8:18, 8:22, 8:24. Enligt 8:22 ABL har styrelseordföranden bland annat utslagsröst vid lika röstetal. Överenskommelsen om att Martin ska vara styrelseordförande skulle kunna ses som ett muntligt aktieägaravtal.

Läs mer om VD och styrelsens ansvar och behörighet här: https://rattsakuten.se/vds-behorighet-att-inga-visst-typ-av-avtal/

Läs mer om upphovsrätt här: https://rattsakuten.se/upphovsratt-sa-skyddar-du-det-du-skapar/

Juridisk analys av Netflix serie The Playlist av Fredrik Jörgensen. Fredrik gör en analys av de juridiska aspekterna av serien
Bild av Fredrik Jörgensen

Fredrik Jörgensen

Andra poddar

Vad händer om det är fel på elen?

En besiktningsman undersöker sällan elen i en villa eller en bostadsrätt. Vem ansvarar egentligen för fel på elen som köparen upptäcker efter tillträdet?

Bild på ett ansikte med texten i vit platta "Folkrättspodden"

Folkrättspodden

I Rättsakutens Folkrättspodd tar Fredrik Jörgensen med gäster upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Arvsrättspodden

I Rättsakutens Arvsrättspodd tar Fredrik Jörgensen och Kim Stjernberg upp aktuella juridiska problem, nyheter, rättsfall, intervjuer och serier.

Hur kan vi hjälpa till?

Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.