Att anlita en hantverkare för ett renoveringsprojekt eller en reparation i hemmet innebär alltid ett visst mått av förtroende. Tyvärr uppstår det ibland situationer där något går fel – jobbet blir felaktigt utfört, arbetet drar ut på tiden, eller hantverkaren orsakar en skada. Då gäller det att veta hur du ska agera. I det här inlägget går vi igenom hur du hanterar en tvist med en hantverkare, från första steg till eventuell juridisk process.
Dokumentera allt
Det första du bör göra om något går fel är att dokumentera allt. Ta bilder och video på skadan eller det felaktigt utförda arbetet. Skriv ner vad som har hänt, när det inträffade och vad hantverkaren sagt eller gjort. Spara även alla avtal, ritningar, kvitton och tidigare kommunikation.

Reklamera skriftligen
Kontakta hantverkaren så snart som möjligt och reklamera skriftligen. Beskriv vad som är fel, och begär att det åtgärdas. Sätt en rimlig tidsfrist, till exempel tio dagar. Håll en saklig ton och skicka mejlet så att du kan bevisa att det nått fram.
Kontrollera hantverkarens försäkring
Många seriösa hantverkare har en ansvarsförsäkring som täcker skador de orsakar. Be hantverkaren att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag, eller kontakta bolaget direkt om du har uppgifterna.

Anlita en besiktningsman
För att styrka din ståndpunkt kan det vara klokt att anlita en annan hantverkare eller en besiktningsman som kan bedöma arbetet och ge en offert på vad det skulle kosta att åtgärda felet. Detta kan fungera som starkt bevismaterial om det blir en tvist.
Besiktningsman hittar du på nätet – det är en expert på bygge och entreprenader. Besiktningsmannen ska stå på husets/lägenhetens sida och visa var felet är i ett s k besiktningsprotokoll.
Här nedan kan du se några exempel på hur ett besiktningsprotokoll kan se ut.
- Fastighetsbesiktning
- Slutbesiktning av tak
- Statusbesiktning av våtrum och VVS-installationer
- Utlåtande över tvåårsbesiktning
- Statusbesiktning av byggnad vid renovering
Låt skadan stå kvar
Försök inte själv laga skadan eller låt någon annan åtgärda den innan frågan är löst och dokumenterad. Om du förstör bevisningen kan det försämra dina möjligheter att få ersättning.
Känn till dina rättigheter
Som konsument är du skyddad av konsumenttjänstlagen. Om arbetet är felaktigt utfört har du rätt att kräva att felet avhjälps utan extra kostnad. Om det inte sker har du rätt till prisavdrag eller i vissa fall att häva avtalet. Du kan även ha rätt till skadestånd om arbetet orsakat ekonomisk skada.

Vad gör du om hantverkaren vägrar ta ansvar?
Om hantverkaren inte svarar, inte rättar till felet eller vägrar ta ansvar, har du flera vägar att gå:
- Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är kostnadsfritt och många företag rättar sig efter nämndens beslut.
- Kontakta kommunen för konsumentvägledning.
- Välj att gå till tingsrätten och driva ditt krav där om det rör sig om större belopp.
- I vissa fall kan du även göra en anmälan till Konsumentverket.
Förebygg framtida problem
För att undvika tvister i framtiden, tänk på att:
- Skriva tydliga avtal innan arbetet påbörjas.
- Kontrollera referenser och behörigheter.
- Betala aldrig hela beloppet i förskott.
- Be om en ritning över arbetet så att det finns något att jämför med om
- Begära skriftlig bekräftelse på offerten och arbetsbeskrivningen.

Avslutningsvis
Tvister med hantverkare är tyvärr vanliga, men med rätt dokumentation och kunskap om dina rättigheter har du goda möjligheter att få rättelse. Om du behöver hjälp med att skriva ett kravbrev eller vill ha juridisk rådgivning om hur du går vidare i just ditt fall är du varmt välkommen att kontakta oss.