
Reklamation av konsumenttjänst
En besiktningsman kan anlitas för att bedöma hantverkarens arbete. En statusbesiktning genomförs för att dokumentera arbetets skick vid en viss tidpunkt. Besiktningsmannen kan också underlätta
En besiktningsman kan anlitas för att bedöma hantverkarens arbete. En statusbesiktning genomförs för att dokumentera arbetets skick vid en viss tidpunkt. Besiktningsmannen kan också underlätta
I detta avsnitt utforskar vi hur man skriver avtal med hantverkare, med särskilt fokus på förseningsviten – en viktig klausul som hjälper dig att skydda
Avtalslagens tredje kapitel behandlar ogiltighet av rättshandlingar, det vill säga avtal och andra juridiskt bindande handlingar som kan förklaras ogiltiga om de ingåtts under otillbörliga
Allmänna villkor är en av de viktigaste juridiska delarna i ett företag. De sätter ramarna för vad som gäller mellan dig och dina kunder –
När en part bryter ett avtal kan motparten ha rätt till olika påföljder. I detta avsnitt av Avtalspodden går vi igenom vilka åtgärder som kan
I detta avsnitt av Avtalspodden diskuterar vi hur privatpersoner och företag kan förebygga avtalsbrott. Genom tydliga avtal, god kommunikation och regelbunden uppföljning minskar risken för
I avsnittet går vi igenom skadeståndsreglerna enligt Distansavtalslagen (DAL) och vad som gäller när avtal bryts eller varan/tjänsten inte lever upp till förväntningarna. Vi fördjupar
Avtalsbrott uppstår när en part inte uppfyller sina skyldigheter enligt ett avtal. Det finns flera olika typer av avtalsbrott som kan påverka både företag och
Konsumentköplagen (KKL) ger en rättslig ram för konsumentskydd vid köp av varor och tjänster. En central del i lagen är skadeståndsreglerna, som tydligt beskriver vad
Konsumenttjänstlagen reglerar rättigheter och skyldigheter när en näringsidkare utför tjänster åt konsumenter, till exempel reparationer eller installationer. En av lagens viktigaste delar är skadeståndsreglerna som
Hur kan vi hjälpa till?
Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.