Det här är Hemrenoveringspaketet

Dela med ditt nätverk

Att genomföra ett byggprojekt i sitt hem medför ett stort antal utmaningar. Ny organisation kommer över tid göra intrång i konsumentens privata bostad. Renoveringsarbeten som föranleder damm, buller och annat som för konsumenten kan uppfattas som sanitär olägenhet. Under en förutbestämd tid får konsumenten leva med nya händelser och yrkesgrupper med individer som för konsumenten tidigare varit oidentifierade och nu får öppen tillgång till konsumentens personliga hemvist.

Beroende på projektets omfattning och komplexitet är tidsplan och kompetens viktiga delar i den totala omfattningen som påverkar slutresultatet. Att varje delmoment hakar i varandra är en genomförandeprocess som bygger på planering och ledning. Många gånger är ett renoveringsgenomförande första tillfället för en konsument att vara delaktig i en entreprenadsprocess. Därför kan ett sådant uppdrag skapa brister i processen beroende på orutin.

En viktigt del för att lyckas med din renovering

En viktig del i föresatsen att lyckas med sin renovering som önskat är att planering och genomförande går enligt plan. En stor del till att genomförandet fortlöper enligt den planering som i startskedet framtagits bygger på att det i entreprenadsprojektet finns en projektledning. Projektledaren medför en rutinerad styrning av arbetets process och följer upp delmål och utvärderar inför nästa fas.

Entreprenadsbegrepp kan bli övermäktiga

För en konsument kan olika entreprenadsbegrepp och genomförande bli övermäktigt och det kan kännas främmande inför uppgiften att själv styra sin renovering. Att inte helt utelämna uppgiften att styra kostsam och komplicerad upprustning av hemmet kan vara klokt och i slutänden även bli kostnadseffektivt.

Projektledningen

Valet av projektledarens göromål, vilket konsumenten väljer inför valet att anlita en projektledare till sin renovering, kan te sig brett. Vanligtvis leder projektledaren renoveringsprocessen ifrån utförandestart men kan vara behjälplig även under upphandlingsförfarandet.

Syftet med att anlita en projektledare till sin tilltänkta renovering är att undvika processavvikelser och höga merkostnader som annars kan komma drabba renoveringsprojektet.

De vanligaste processavvikelserna och kostnader som uppkommer är:

Tid
Man har ingen tidplan alls eller hållbar sådan. Detta kan leda till att det blir svårt att veta när slutbesiktning ska göras vilken avgör arbetets kvalitet. Ett obesiktat badrum kan innehålla ett flertal oupptäckta fel vilket drabbar bostadsägaren och kan innebära 100.000 kronor i oväntade kostnader.

Resurs
Materialbrist kan leda till att arbetet blir stående i dagar och flera veckor, vilket drabbar tidsplanen och att t.ex. två inbokade hantverkare fakturerar för t.ex dagens ställtid vilket enkelt uppgår till 16 000kr.

Kompetens
Brist i kompetens hos husägare eller hantverkare leder till felaktig och osäker upphandling och arbetets utförande. Detta medför att anmärkningar på slutbesiktningen, vilkas avhjälpande och kostnader beroende på hur de allmänna föreskrifterna eller avtalet har skrivits drabbar husägare eller hantverkare att åtgärda. Kostnaderna i efterhand kan skena iväg till 100.000-tals kronor.

Kommunikation
Vissa arbeten kräver kommunikation, bygglov och tillstånd från kommunen innan arbeten påbörjas, för att undvika ytterligare avgifter och förseningar. Under arbetets gång kan bristande samordning av hantverkare, material och förutsättningar leda till förseningar och kringkostnader. Ett kök som inte blir klart i tid, medför att husägaren inte kan använda köket, och husägaren kanske behöver köpa hämtmat i flera veckor, vilket kan kosta 10.000 kr.

Upphandling
Upphandling ska göras med hjälp av hantverkare och att man tar in 3 offerter. Man ska även göra en förbesiktning av arbetet. Förbesiktningen och de 3 offerterna ligger till grund till vad arbetet kan komma att kosta. Ett exempel på fel upphandling är en fasadrenovering i Stockholm, där putsfasaden inte förbesiktigats med knackning för bom, och husägaren skrivit på avtal om att endast 10% bom ingår och resten sker på löpande räkning med 1250 kr per m2 bom, vilket ledde till att slutfakturan hamnade på 13 miljoner kr istället för offert på 5 miljoner kr.

Avtal
Avtal ska innehålla Offert och allmänna föreskrifter. Allmänna föreskrifter hoppas oftast över vilket innebär att man får en situation som är otydlig vid hantering av t.ex tidsfördröjning av arbete, vilket leder till att t.ex dränering skjuts upp än längre, vilket ökar kostnader än mer, tex flytt och hyra av maskiner 5.000 kr per vecka. Om juridisk hjälp anlitas, kan en sådan situation uppskattningsvis kosta 30.000 – 60.000 kr att lösa.

Förutom dessa uppskattade kostnader orsakar förseningar, felaktigheter eller uteblivna arbeten olägenhet för både beställare och utförare.

Rättsakutens hemrenoveringspaket erbjuder konsumenten biträde vid skilda göromål under husrenoveringen. Syftet är att hjälpa konsumenter att smidigt få genomförandet av renoveringsentreprenader att i slutänden nå dom föresatser som man som konsument önskar.

Efter att en konsument identifierat ett renoveringsbehov kontaktas förslagsvis 3 entreprenörer för att de ska genomföra hembesök och därefter lämna offertförslag. Vid erhållna idéplaner inleds en urvalsprocess att gå igenom och jämföra 3 förslag med varandra för att slutligen välja det som lämpligast passar för uppdraget.

Sammanfattning

Att kunna identifiera rätt erbjudande innebär oftast en viss grad av tidigare rutin för att förstå innehållet i förslaget och vad som ingår i erhållet anbud. Anlita Rättsakutens hemrenoveringspaket nu och gör rätt från början till slut med din renovering.

Bild av Fredrik Jörgensen

Fredrik Jörgensen

Relaterade artiklar

Hur kan vi hjälpa till?

Beskriv kortfattat hur vi kan hjälpa dig så återkommer vi snarast.

Vill du bli kontaktad?

Fyll i dina uppgifter nedan så ringer vi upp dig.

Vill du ha mallar från denna sida – fyll i formuläret till höger på hemsidan.